Tillbaka i Costa Rica...

Efter en vecka i Bocas var vi redo att ta oss vidare på nya äventyr. Vistelsen i Bocas har varit kanonbra. Efter att jag skrivit klart min tenta tog vi oss tillbaka från Isla Bastimentos till Isla Colón där vi spenderade yttligare några nätter. Vi hamnade på ett jättemysigt hostel och fick ett 6-bäddars rum helt för oss själva med fönster och en balkong ut mot gatan och havet. Där firade vi också Tobbes födelsedag, pannkakstårta och paket till frukost, resturang och fest på kvällen. En av dagarna tog vi oss till en annan, lite mindre, ö och tog en tur runt den genom djungeln, upp för kullar, ner för kullar och längs med stranden. Där fick vi också se en orm som Nina var nära att sätta foten på. Den var inte så tjock men väldigt lång. Vid vissa tillfällen när vi kom av stigen och skogen var tät gick man mest och önskade att man inte satte foten på något djur som skulle bli mindre glad för en sådan överrasking. Vi klarade oss undan med lite mygg- och myrbett. Sista dagen på Isla Colón tog jag, Susanne och Tobbe en tur ut på vattnet. Vi åkte till Dolphin bay och fick se många delfiner, stora och små på både långt och kort avstånd. Efter det fick vi snorkla bland otroligt vacka koraller och fiskar i alla dess färger. När alla samlats i båten fick vi höra att några simmat över en haj, en ganska stor sådan, lite längre bort. Vi blev lite bittra över att ingen kallat dit oss men vi fick nöja oss med att se den på bild. Sista stoppet blev en liten obebodd ö med vit sand och palmer där vi fick ligga och njuta av naturen. När vi kom hem gick vi och köpte lite rekvesita till kvällens halloweenfirande men innan klockan blivit elva hade vi alla somnat av utmattning.
Idag begav vi oss från Bocas och Panama till Dominical (som ligger på stilla halvskusten) i Costa Rica. Vi kom hit när det redan hunnit bli mörkt så jag får avvakta med att berätta om läget här i byn. Det ända jag kan säg är att vi har havet previs bredvid oss och att det är ganska tomt på gatorna en tisdagskväll.
Nu ska det blir skönt att få sträcka ut kroppen efter tio timmar i båt, taxi, buss och gränskontroller.
Hoppas alla ni mår bra hemma i höstmörkret!