Chile 6: Ny upplevelse

Om du nagon gang ar ute och reser, och om du reser i Sydamerika, och om du ar i Chile, och om du ar langs med kusten, och om du beslutar dig for att aka till Reñaca, och om du gor det for att festa en kvall, och om du drar till ett stalle ensamt belaget pa stranden, och om du da blir kissnodig, Ga inte och stall dig i toalettkon. Tjejtoaletterna pa hemmaplan kan vara ganska jobbiga men detta var nagot helt nytt. Alla knuffade och tryckte pa alla fran alla hall och kanter och skrek sa halsarna blodde, ett tag trodde jag faktiskt att det stod nagon Chilensk kandis dar inne och skrev autografer. Nar jag efter ca 25 minuter har natt fram sa att jag ar bland dem fem forsta marker jag att BH:n har knappt upp sig sjalv av all trangsel. Det var fint att fa kissa och jag valde aven att inte kopa mig nagon dricka.
En annan upplevelse vi fick vara med om men som tyvarr inte ar ny var ranarna som gjorde ett gott forsok med att ta vara saker. Vi hade hamnat uppe bland kullarna och omedvetet i ett av de osakra omradena. Det kor upp en man i bil bredvid oss som sager att vi inte borde ga dar ensamma, att det finns manga som kan vara sugna pa vara saker. Vi bestammer oss da for att ta forsta buss som kommer forbi. Nar vi gatt ca 50 meter kommer tre killar springade bakom oss och borjar direkt dra och rycka i Johannas vaska, sedan ser dem att Matilda ocksa har en och nasta kille gar pa henne, vi skriker for att dem ska bli stressade och nar dem lyckats fa av Matildas vaska (efter en del kampande) springer dem dar ifran. Vi star kvar med skakiga ben och vill varken ga upp eller ner, efter en halv minut kommer en buss, vi tog den.
Ikvall ar det fest!

Chile 5: Chillin in Chile!

Har har ni den fardiga videon som jag tjatat sa om innan. En stor stjarna i kanten till Torbjorn Sjolin, en kreativ skapare och min alskade van:

Den ar awesome!

Chile 5: La Serena y Tongoy

Hej hej halla dagboken.
Nu har vi kommit hem igen fran var avstickare, var semester i semestern. I lordags tog vi en buss till La Serena som skulle tagit sju timmar, men som istallet tog nio. Efter att rumpan somnat en si sa dar fem ganger om, efter en massa skitmat och efter manga tupplurar var vi framme. Vi mottes av Tobbes kompisar, ett gang pa sex stycken glada chilenare, och drog direkt in pa supermarket och inhandlade tonvis med kott och litervis med ol och vin. Det blev grillkvall som i Chile gar till som sa att en ar grillmaster och ser till att kottet blir perfekt stekt osv. Sedan sitter alla andra och tittar pa med vattnande mun och i yur och ordning som kottet ar klart, skar man upp det i sma bitar, skickar runt denna tallrik till alla att ta kott...och det ar det. Sa haller man da pa till allt kott at slut och alla ar matta och belatna. Jag gillar detta satt att ha sin grillfest pa, men ater inte for fort och far ont i magen och det ar sannerligen enligt GI metoden, men trotts det saknar man potatissalladen, den vanliga salladen och grillsasen. Hur som haver, kvallen blev lang, massa ol, vin, kortspel och babbel. Dagen som kom spenderade vi pa stranden, bara slappade och pa kvallen var det mat och slappande i vanlig ordning. Dagen darpa skulle ganget lamna for att aka till Santiago sa vi + en av Tobbes vanner tog oss vidare till Tongoy for att stanna i ett hus hans familj och vanner hyrt for deras semester. Tyvarr skulle dem lamna dagen darpa, men vi fem forlangde hyrandet pa huset och stannade dar hela veckan. Vi har haft det otroligt bra, lagat god mat, tittat pa fantastiska utsikter, badat i varmare vatten och bara, som overallt vi an tar oss, tagit det lugnt och njutit av tillvaron.
Bilder kommer inom kort.
Karlek fran Chile.

Chile 4: vart hem

Sahar ser det ut dar vi bor, vi ar valdigt nojda med vart hem!

picture time

Liter bilder pa Tobbes skola, bade inne och ute.

Forkylning & moln

I forgar tog vi oss ut for att uppleva Valpo efter att morkret fallit. Vi tog oss forst ner till en bar med live-musik och jag fick prova min forsta Teramote (Obs, kan vara felstavat). Denna drink far man i en stor kanna och den innehaller mycket alkohol, en valfri fruktsmak och glass. Efter att kannan var uppdrucken (vi var tre pa en sa mamma och pappa kan pusta ut) tog vi oss till en dansklubb med latina-musik. Dar dansade vi tills dem stangde och traskade sedan vidare hem till Tobbe for lite efterfest. Nar gaspningarna borjade komma tittade jag pa klockan, 06.45, da gick jag hem. Olyckligt vis efter denna trevliga natt lyckades jag dra pa mig en forkylning, sa nu sitter jag har med droppande nasa och rasslande hals. Greven (vi kallar han som "jobbar" har det) gav mig dock nagra halstabletter som verkligen gjorde susen.
Filmningen ar nu fardig och kvar aterstar det for Tobbe att redigera och klippa ihop allt till en perfekt musikvideo. Sist jag horde nagot sa gick det valdigt bra. Sista dagen for filmning var i forgar da jag och Tobbe tog oss till en strand for att filma nar han sitter pa bradan och rappar. Det roliga med detta var att vi var tvugna att gora det pa en strand utan vagor for att fa sa bra bild som mojligt. Vi fick manga askadare nar han tog pa sig en vatdrakt och skulle hoppa i och "surfa", alla trodde att vi var helt tappade som inte forstod att man behover vagor for att kunna surfa.
Har har vi en Matilda som inte vill ha loss igen.
Och har har vi en Linn som garna vill ha.
Nu kom solen fram sa vi ska spatsera ner till stranden.

Chile 3

Tillbaka igen med lite bilder fran dagen som gatt, bade innan och efter besoket hos Tobbe. Matilda dokumenterade flitigt under inspelningen idag. Vi tog oss upp pa hoga hojder dar du inte kan fa en mer vacker utsikt i solnedgangen an den vi fick idag.

Chile 2

I väntan på att batteriet till filmkameran ska laddas klart så vi kan gå ut och göra del 2 av 3 på Tobbes musikvideo.
(väggarna är alltså rosa)

Chile

Da var vi, efter yttligare en lang bussresa, tillbaka i Chile och Val Paraiso. Jag, Johanna och Matilda bor pa ett mycket charmigt hostel med hogt i tak, harliga farger och duntacke. Idag, efter en fantastisk hostel-frukost, tog vi oss mot sanddynorna bortanfor Viña del Mar med hela videoutrustningen. Redan i vantan pa bussen satte vi igang med att filma det som snart ska bli Tobbes musikvideo till skolan. Val pa plats i sanden var det sand overallt. Det blaste hart som tusan och det var inte latt att filma, halla balansen och ha ogonen oppna samtidigt. Vi filmade i alla vinklar man kan tanka sig och manga tagningar for att fa basta resultat och mycket material for redigering. Vi fick aven in lite statister som kommer gora en bra och viktig roll i slutproduktionen, bla en liten kille som fick sta med Johanna och Matilda under var sin arm och digga till musiken, och en stort gang med Parkour-kids som gjorde volter och annat beundransvart. Nar klockan var 18.00 dog batteriet till kameran och vi begav oss hemmat igen.

Innan detta avnetyr paborjades, efter att Tobbe gatt till skolan, gick vi till polisen for att stoldanmala Johannas saker som olyckligt blev dragna fran henne nar vi kom med bussen igar. Nar Johanna sitter i skolan och pratar med konstapeln flockas det andra konstaplar runt om henne. Jag och Matilda, som sitter en bit ifran, tror att; pa detta polishuset har dem bara ett skrivbord, och dar arbetar alla samtidigt. Nar Johanna var klar berattade hon att inte alls sa var fallet utan att hon precis blivit utbjuden pa disco. Vi log.

Nu, tillbaka till hostelet och vi har precis njutit av en god wook-maltid och ska nu hugga in pa glassen. Bilder fran dagen kommer snart.