Tillbaka till civilisationen...

Hej alla! Nu har vi, efter sex nätter, dragit oss tillbaka till civilisationen. Vi hittade en billig taxi som tog oss hela vägen tillbaka till San Juan del Sur och även väntade medans vi stor handlade på Maxi Palí (Nicaraguas motsvarighet på Ica Maxi. Sedan höll vi alla våra tummar på att Rosita skulle ha en lägenhet ledig till oss. Vi hade tur och denna gången bor vi i en mycket finare och mer välutrustad än sist. Nu har vi två rum och ett komplett kök, vi ska försöka att inte fastna här. Planen nu är att stanna här till måndag eller tisdag och sedan åka till en av stränderna (Maderas) i närheten och tillbringa två eller tre nätter där, efter det är det än så länge lite luddigt men vi kommer vara i Costa Rica igen den 5 december och möta upp Paulis. Den sista tiden kommer vi tillbringa på stilla havskusten i C.R. Denna kvällen bestod av en god måltid (tillagad av Tobbe), en liten jakt på nya shorts till Tobbe (som vi hittade) och en spansk skräckfilm, Los ojos de Julia, som vi inte kunde se sista kvarten på (inte för att den var för läskig, utan för att nedladningen la av).
Dagarna på Playa Popoyo var fantastiska, vi gjorde ingenting. Långa långa promenader på standen, god matlagning, trevligt folk, kalla öl och vacka solnedgångar. Precis vad vi behövde.
Nya bilder ligger uppe på Facebook.
Natti Natti!

San Juan del Sur

Då ska vi se. Dominical var en trevlig (väldigt) liten by. Vi vandrade till ett litet vattenfall som var placerat i skogen och efter det åkte vi till en nationalpark som var en häftig syn under lågvattnet. Under högsäsongen kan man även få se Humpback whales när dem kommer in i viken för att ta det lugnt. Tyvärr hade dem redan gett sig av när vi var där. Efter tre nätter i Dominical åkte vi till San José där vi spenderade två nätter. Susanne tog flyget hem till Sverige och vi fortsatte sedan till San Juan del Sur i Nicaragua och här är vi fortfarande. Vi har varit här i snart en vecka och vi trivs gott. Vi har hittat oss ett lägenhetsrum där vi har kök (dock ingen spis), fint badrum, gaderober och matbord, allt till ett väldigt bra pris. Vi bor 50 meter från vattnet men vill man surfa får man åka shuttle till någon av de andra tre stränderna. Det brukar bli en lagom dagstur. Ikväll fyller ett av hostellen 2 år här i byn så det blir kalas för hela slanten. Vi har precis njutit av lite hemmalagade köttbullar och ska snart gå och handla de där 1 litersölen som man inte kan få nog av.
San Juan del Sur är en lagom liten by på stilla havskusten i södra Nicaragua. Här är ganska många backpackers (vi har redan hittat både svenskar och norrmän) en del som har bott här flera månader och andra som är på genomresa, men alla tycks stanna här lite längre än tänkt. Vi får väl se hur det blir för oss...
Bilder finns upplagda på min profil på facebook. Kommer bara bli någon enstaka här eftersom det tar lång tid att ladda upp.
Hoppas ni får lite snö där hemma snart.

Citat

"Blogging is not writing, it´s just graffiti with punctuation."

Tillbaka i Costa Rica...

Efter en vecka i Bocas var vi redo att ta oss vidare på nya äventyr. Vistelsen i Bocas har varit kanonbra. Efter att jag skrivit klart min tenta tog vi oss tillbaka från Isla Bastimentos till Isla Colón där vi spenderade yttligare några nätter. Vi hamnade på ett jättemysigt hostel och fick ett 6-bäddars rum helt för oss själva med fönster och en balkong ut mot gatan och havet. Där firade vi också Tobbes födelsedag, pannkakstårta och paket till frukost, resturang och fest på kvällen. En av dagarna tog vi oss till en annan, lite mindre, ö och tog en tur runt den genom djungeln, upp för kullar, ner för kullar och längs med stranden. Där fick vi också se en orm som Nina var nära att sätta foten på. Den var inte så tjock men väldigt lång. Vid vissa tillfällen när vi kom av stigen och skogen var tät gick man mest och önskade att man inte satte foten på något djur som skulle bli mindre glad för en sådan överrasking. Vi klarade oss undan med lite mygg- och myrbett. Sista dagen på Isla Colón tog jag, Susanne och Tobbe en tur ut på vattnet. Vi åkte till Dolphin bay och fick se många delfiner, stora och små på både långt och kort avstånd. Efter det fick vi snorkla bland otroligt vacka koraller och fiskar i alla dess färger. När alla samlats i båten fick vi höra att några simmat över en haj, en ganska stor sådan, lite längre bort. Vi blev lite bittra över att ingen kallat dit oss men vi fick nöja oss med att se den på bild. Sista stoppet blev en liten obebodd ö med vit sand och palmer där vi fick ligga och njuta av naturen. När vi kom hem gick vi och köpte lite rekvesita till kvällens halloweenfirande men innan klockan blivit elva hade vi alla somnat av utmattning.
Idag begav vi oss från Bocas och Panama till Dominical (som ligger på stilla halvskusten) i Costa Rica. Vi kom hit när det redan hunnit bli mörkt så jag får avvakta med att berätta om läget här i byn. Det ända jag kan säg är att vi har havet previs bredvid oss och att det är ganska tomt på gatorna en tisdagskväll.
Nu ska det blir skönt att få sträcka ut kroppen efter tio timmar i båt, taxi, buss och gränskontroller.
Hoppas alla ni mår bra hemma i höstmörkret!