Maktmissbrukare?

När man är ute och reser i världen som tjej,
och kanske lite extra om man är blond, får
man räkna med att killar och män i de flesta
åldrar visslar, skriker och förklarar sin obes-
varade kärlek åt en på de mest märkbara sätt.
Detta är såklart något som kan vara och är
provocerande, men efter ett otal gånger stänger
man av hjärnan lite för denna sortens ljud.
Men när jag för två år sedan var i Ecuador och
spatserar på gatan i ett relativt fint område blev
jag noga ögon-granskad av en polis som jag gick
förbi. Sekunden efter att jag passerat honom
börjar han göra puss-ljud och berätta för mig(?)
hur vacker och sexig jag var på ett minst sagt
obehagligt sätt. Min första känsla efter obehag var
faktiskt rädlsa. Man känner sig redan lite extra
utsatt som det är i ett främmande land och nu
när polisen visat sitt "uppskattande" känndes
det som att om till och med polisens sätt att
behandla en på var så här, vart skulle jag då
vända mig om jag behövde hjälp och tygghet?
I gårdagens Metro läste jag om "polisvåldtäckten"
och att nu ännu en polis blir utred för våldtäckt.
Rätta mig om jag har fel, men jag trodde att
det var polisen man skulle kunna vända sig
till om något sådant här hände. Istället är det
dem som ser till att vi blir rädda för den
grupp människor vi trodde oss kunna lita
på. Om anklagelserna är sanna, vad gör vi
då? "Våldtäcktsmisstankar mot Stockholms-
poliser är mycket sällsynta. De alldra flesta
sexbrottsanklagelser mot poliser gäller
sexuellt ofredande." När jag läste det i Metro
fick jag två tankar om hur fel det låter.
För det första borde inte våldtäcktsmisstankar
mot poliser vara sällsynta, dem borde vara
Aldrig hänt förr. För det andra var det
sista meningen. Jag uppfattar den som att
det hänt en gång för mycket att en svensk polis
på något sätt gjort sig skylldig till ett sexbrott.
Och när det händer för mycket börjar vi acceptera,
på en helt annan nivå, att det visst kan hända
att poliser agerar på ett sånt sätt. Så när det
"sällsynt" nog kommer en våldträckt på bordet
istället blir alla de andra sexuella handlingarna
vardagsmat. Det står även att polisen som
häktades i torsdags är misstänkt för en rad
andra sexuellt avsedda handlingar, där
många kvinnor bivit drabbade. För mig är
detta sjuktligt skrämmande. När polisen
som ska visa rätt från fel och föregå med
gott exempel inte klarar av det, vem ska då?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0