Phonetics

Idag började vi en ny delkurs i Engelskan. Phonetics, eller fonetik, som är vetenskapen om talet med lite mera inriktning på talljudet. Från sekund ett var allt som en gröt, alla dessa symboler som representerar ett speciellt ljud, och tungans rörelse, av en eller flera bokstäver i ett ord. Förhoppningsvis kommer detta bli mer och mer begripligt och mindre grötigt under tiden som går. För att underlätta lite, satte jag mig med läxan på en gång idag medan informationen från föreläsningen fortfarande var färsk, och jag tycker nog att jag klarade övningarna relativt bra.
För att mer visa er vilket helvete min hjärna går igenom just nu så visar jag här IPA (International Phonetic Alphabet.)
Det mesta ur detta alfabet skal läggas på minnet helst innan den 20 december, vilket är vårt förgyllda tenta-datum.
Något annat som jag lärt mig idag är att om du handlar så är det mycket sannolikt att du därefter inte har lika mycket pengar på kortet, som innan du handlade. Jag firade denna nya vetskapen med att ta en riktig shoppingrunda på Willy's. Det hjälpte inte gott att dem öppnat ett apotek i samma lokal, apoteks-shopping är hur kul som helst, och när du kommer hem med påsen full, känns det som att du aldrig mer kan få en inflammation, prick på huden eller värk av något slag. Vem som helst kan ge sig själv denna känsla för bara några lappar med Carl von Linnés fina face på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0