2011-07-24

Cirka två dagar har nu gått sedan Norge förvandlades från ett glatt land där solen alltid skiner till ett land under mörker och sorg. Än idag är det svårt att förstå att något så hatiskt har hänt våra älskade grannar. Jag har suttit i många timmar framför TVn och några till med näsan i tidningen och det är bara tomt på tankar hos mig. Jag kan fan inte förstå det, jag kan inte förstå hur en människa kan bära på så mycket hat att det blir möjligt att utföra handlingar av detta slag. Jag har funderat på hur en sådan människa fungerar? Om han ens gör det? Min första tanke var att han måste vara ordentligt psykiskt sjuk, men för att man faktiskt ska kunna planera allt detta och "lyckas" utföra det som är tänkt krävs det nog att man också är smart, vilket är ännu mer skrämmande. Värre måste det också bli. Inte nog med att denna man ville ha ihjäl dessa människor, han ville ha garanti på att dem skulle dö. I tidningarna står det att han använt sig av "dumdumkulor" som fungerar på så sätt att när dem trängts in i kroppen exploderar dem och åstadkommer mycket mer skada än vad en vanlig kula hade gjort. Dessa kulor är även mer träffsäkra, eftersom dem väger mindre. Han visste vad han ville och han såg till att det hände. DET är obehagligt. Enligt Aftenposten hade han planerat bombningar mot yttligare två byggnader i Oslo. Jag vet inte vad jag ska säga, det finns inget slut på gärningsmannens totala vansinne.
Varför tog det näst intill två timmar innan polisen dök upp på platsen? Hur många fler hade kunnat bli räddade om dem inte låtit gärningsmannen gå runt och skjuta hej vilt i över en timme? Och hur många fler offer har vi att vänta oss under ruinerna i Oslo centrum?
Jag sörger med alla drabbade, alla vars värld vändes upp och ner i fredags på grund av en mans tycke om en förändring. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0